Pál apostol Korinthusiakhoz írt első levele 11,26-30 Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret, és isszátok e poharat, az Úr halálát hirdessétek, amíg eljön. Azért, aki méltatlanul eszi az Úr kenyerét, vagy issza az Úr poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen. Vizsgálja meg azért az ember önmagát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból. Mert aki úgy eszik és iszik, hogy nem becsüli meg az Úr testét, ítéletet eszik és iszik önmagának. Ezért erőtlenek és betegek közöttetek sokan, és ezért halnak meg annyian.
Ritka eset, amikor ez az
igeszakasz nem úrvacsorázó gyülekezet előtt hangzik el, hanem igehirdetés
aktuális üzeneteként. Pál apostol az úrvacsorai szereztetésű igéket nem azzal a
céllal írta, hogy a gyülekezet úrvacsorai alkalmának ünnepélyességét tovább
fokozza. Éppen ellenkezőleg. Azért kellett leírnia, hogy feltárja, megszüntesse
az úrvacsora teljes elhagyásához vezető folyamatokat.
A korinthusi
gyülekezetben egészen odáig fajultak az események, hogy közösségük lelkülete
alkalmatlanná vált az úrvacsora vételére. Minden úrvacsora egyben ünnepi
alkalom is, hiszen annak a hatalmas Krisztusnak vagyunk vendégei, akit az idős
János apostol amint meglátott, a lába elé esett, mint valami halott. (Jel.
1,17).
Ézsaiás 1,13C „Nem tűröm együtt a bűnt és az ünneplést!”
Korinthusban a
szeretetvendégségek során gyakorolták az úrvacsorázást. A szeretetvendégségeken
a gazdagok dőzsöltek, lerészegedtek, a szegények pedig éheztek. Ez úgy jöhetett
létre a gyakorlatban, hogy mindenki a maga által vitt ételt és italt, egymást meg
sem várva fogyasztotta az úrvacsorának nevezett alkalmakon. A
korinthusiak úgy gondolták, hogy lelki és szociális okok miatt, inkább
szüneteltetik az úrvacsorát.
Pál apostol szerint nem az úrvacsora elhagyása jelenti a
megoldást, hanem az úrvacsorát gátló lelkület felszámolása. Az úrvacsorát pedig
folytatni kell. 1 Kor. 11,17-ben
az Apostol így kezdi: „Amikor a következőkre
rátérek, nem dicsérhetlek titeket, mivel nem javatokra, hanem károtokra jöttök
össze.”
Pál apostol, nem a megszüntetett helytelen gyakorlat
visszaállítását tűzte ki célul, hanem számára legfontosabbat, az úrvacsorázó
gyülekezet lelkületének mielőbbi helyreállítását. Ha a gyülekezet lelki élete
Jézus Krisztusban megerősödött, következő cél már az úrvacsora újbóli elkezdése.
Különösen nagy hangsúlyt fektet arra a tényre, hogy a nem
megfelelő lelkülettel vett úrvacsora óriási veszélyt rejt magában. Hasonlóan
nagy veszély, amikor valaki közömbös és képmutató jelenlétével próbálja az
életét rendezettnek mutatni.
Az úrvacsora, mint gyakorolt cselekmény önmagában nem oldja meg
a személy, vagy a gyülekezet lelki problémáit. A rossz illeszkedés esetén az
úrvacsora önmagában még nem segít, sőt a méltatlan hozzájárulásnak súlyos
következményei lehetnek (1 Kor. 11,29-30)
A Károli fordítás „halnak meg számosan” helyett így írja: „alusznak sokan”, itt
lelki halálról van szó. (Jel. 3,1C) „Az a neved, hogy
élsz, pedig halott vagy.”
Ugyanaz az úrvacsora lehet a kegyelemnek,
vagy a még nagyobb ítéletnek is a forrása! Mint ahogyan a magasfeszültségű áram
is lehet produktív erőnek, vagy megbénító, halálos veszedelemnek is a forrása.
Attól függ, ki hogyan közeledik hozzá. Lehet vele élni, és lehet vele
visszaélni. És íme, az úrvacsorával való visszaélésnek ilyen rettentő
következményei lehetnek egy gyülekezetben, hogy sok az erőtlen a beteg, és
lelki halottak sokan. Kívánom Testvérek, hogy mi mindig tiszta szívvel
járuljunk az úrvacsorához, és az erősítő, megújító, ébresztő és gyógyító
hatással legyen ránk.
Csakis az úrvacsorázó ember Jézus Krisztushoz való viszonyulása
dönti el, hogy áldássá, vagy ítéletté lesz számára az úrvacsora. 1 Kor. 11,27 „Azért, aki
méltatlanul eszi az Úr kenyerét, vagy issza az Úr poharát, vétkezik az Úr teste
és vére ellen.”
Mit is jelent ebben az esetben a méltatlanság? Méltatlanság
esete áll fenn, ha Jézus Krisztus és az úrvacsorázó között nincs megfelelő
kapcsolódási pont, nincs megfelelő illeszkedési felület. Nézzük meg az
imaházunk bejárati ajtajának keretét és az ajtó lapját. Ha nem lenne jó az
illeszkedési felület, nem lehetne becsukni, vagyis használhatatlan lenne. Ha
nincs illeszkedés, akkor nem tud összecsukódni, csak összeütközés, deformálódás
van. Minden ember szívében van egy Krisztus alakú űr. Azt maradéktalanul egyedül
csak a drága Megváltónk tudja betölteni. Hiába próbáljuk Jézus helyét a világ
értékeivel pótolni, az nem illeszkedik, nem tudja sohasem betölteni Jézus
helyét.
Az Úr Jézushoz és az általa felkínált kegyelemhez nem az
illeszkedik jól, aki kiváló és bűntelen embernek tartja magát. Ellenkezőleg,
csakis a kegyelemre szoruló ember.
Aki méltatlanul járul az Úr asztalához, annak nem úgy általában
a bűnei okozzák a méltatlanságát, hanem csakis a dédelgetett, rendezetlen
bűnei. Azok a bűnei, amelyekhez foggal-körömmel ragaszkodik. Az általa
megszokottá vált és környezetében talán dicséretre méltónak ítélt bűnei miatt
lehet valaki méltatlanná. Aki igazként járul Jézushoz, az méltatlanul megy, bár
a mások bűneit, hiányosságait meglátja, a magáéról mit sem akar tudni. Csak
annyit vizsgálj mindig magadban a hitéleteddel kapcsolatban, hogy valódi
meggyőződésből teszed-e azt, amit teszel! Mert ami nem hitből fakad, az bűn.
A következő
fontos tanítás ebben az igeszakaszban: Nem lehet semlegesen
úrvacsorázni! Ezen a téren nincs középút. Nincs olyan, hogy nem
használ, de nem is árt az úrvacsorázás. Az, vagy használ, vagy pedig a mögötte
lévő lelkület komoly veszélyeket rejt magában.
Aki
méltatlanul, tehát nem megfelelő illeszkedéssel járul Krisztushoz, az
szembekerül vele, mert igaznak bűntelennek tartja magát. Bántó lenne számára a
kegyelemre szorultságnak még a megemlítése is.
Ha jó az illeszkedésünk Jézus Krisztushoz, ha kegyelemre
szorulunk, akkor az úrvacsorázás tartalmas, áldást hozó és nem pusztán
mechanikus cselekedet lesz számunkra.
Vizsgálja meg azért az ember önmagát, hangzik felénk is Pál apostol felszólítása. Ezután csak
egyetlen lehetőséget említ az apostol: „úgy egyék abból a
kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból.” Az apostol
itt felszólító igealakot használ, amely a magyar fordításban nem tűnik ki.
Sokszor
megfáradunk, lusták vagyunk, elgyengülünk. Pedig az úrvacsorával való élés
számunkra óriási hitbeli előrelépést jelenthet, mint ahogyan a méltatlanul élés
súlyos lemaradással jár. A kérdés most az, mennyire felkészülten nyújtom ki a
kezem a jegyek felé? Önvizsgálatra hív az Úr! (1Kor 11,28) Vizsgálja meg azért
az ember önmagát ….!
Néhány
alapvető dolog, amire feltétlenül oda kell figyelnünk, amikor önvizsgálatot
tartunk.
- Hogyan viszonyulunk
Jézus Krisztus kereszthalálához? Megvallottuk-e bűneinket? Minden
elkövetett bűnünkre bocsánatot nyertünk-e? Krisztus békessége betölt-e
bennünket? (A
békességünknek és békétlenségünknek jelzés értéke van.)
- Hogyan viszonyulunk
Isten Igéjéhez? Az Igéhez igazodik-e életünk? Törekszünk-e arra és
megtettünk-e mindent azért, hogy megtartsuk Isten rendelkezéseit? Van-e
abszolút tekintélye Isten Igéjének az életünkben?
- A Szentlélek
irányítása alatt van-e életünk? Halljuk-e a Lélek szavát? Engedelmeskedünk-e
neki?
- Milyen a kapcsolatom
a gyülekezettel? Amennyiben rajtunk áll békességben vagyunk-e
mindenkivel? Élő tagjai vagyunk-e a gyülekezetnek?
A kegyelemre
szoruló ember miután ette a kenyeret, itta a poharat, az Úr halálát és
dicsőséges feltámadását hirdeti. Az úr halálát csak az tudja hirdetni, aki
átélte, akinek ebből a halálból származik az örök élete Galáta 2,20 „Krisztussal együtt
keresztre vagyok feszítve: többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él bennem;”
Úgy
emlékezzünk az úr Jézus halálára, hogy közben ő nem halott állapotban van,
hanem él és uralkodik a menny dicsőségében. Odafordulunk a meghalt, és
feltámadott Jézus Krisztushoz, hogy immár becsaphatatlan bizonyossággal
ellenőrizni tudja szívünk felkészültségét.
Amikor az
úrvacsorai alkalom áldásaiban részesülünk, közben odaadja szolgálati parancsát,
hogy az Úr halálának hirdetésével a bűnbocsánatról szóló kegyelmet továbbadjuk,
hirdessük. Erre azonban csak azok képesek, akik átélik a kereszt bűntől
szabadító erejét. Engedjünk szabad teret életünkben az Úr Jézusnak, hogy
kérésünkkel, felhatalmazásunkkal, áldásosan tudjon munkálkodni gyümölcstermő
életünkben. ÁMEN
Forrásanyag:
Dr. Almásy Tibor „Pál Apostol korinthusiakhoz írott első levele” c. könyvéből.
Nyári István
„Fedetlen arccal” c. könyvéből.
„SOLI DEO GLORIA”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése