Egyféle
mag, sokféle talaj!
Lukács 8,4-15 „4Amikor
pedig nagy sokaság gyűlt össze, és városról városra sokan csatlakoztak hozzá,
egy példázatot mondott nekik: 5Kiment a magvető vetni. Vetés közben
némely mag az útfélre esett, és eltaposták, vagy megették az égi madarak. 6Némelyik
a köves helyre esett, és alighogy kihajtott, elszáradt, mert nem kapott
nedvességet. 7Némelyik a tövisek közé esett, és
amikor vele együtt felnőttek a tövisek is, megfojtották. 8Némelyik
pedig a jó földbe esett, és amikor felnövekedett, százszoros termést hozott.
Amikor ezeket elmondta, így kiáltott: Akinek van füle a hallásra, hallja! 9Megkérdezték tőle a tanítványai, hogy
mit jelent ez a példázat. 10Ő ezt mondta: Nektek megadatott, hogy
ismerjétek az Isten országának titkait, de a többieknek példázatokban adatik,
hogy akik látnak, ne lássanak, és akik hallanak, ne értsenek. 11A
példázat pedig ezt jelenti: A mag az Isten igéje. 12Akiknél
az útfélre esett, azok meghallották az igét, de azután jön az ördög, és
kiragadja a szívükből, hogy ne higgyenek, és ne üdvözüljenek. 13Akiknél
a köves helyre esett, azok amikor hallják, örömmel fogadják az igét, de nem
gyökerezik meg bennük: ezek hisznek egy ideig, de a megpróbáltatás idején
elbuknak. 14A tövisek közé esett mag: ezek azok,
akik hallották az igét, de mikor elmennek, az élet gondjai, gazdagsága és
élvezetei megfojtják őket, és nem érlelnek termést. 15A
jó földbe esett mag: ezek pedig azok, akik igaz és jó szívvel hallgatják az
igét, meg is tartják, és termést hoznak állhatatossággal.”
Isten csodálatos kegyelméről tanúskodik Jézus Krisztusnak ez a
példázatban elmondott tanítása. Minden azon múlik, hogy szívemben mennyire tud
növekedni a bőven hulló ige mag. Érzem és tudom, hogy én magam is egy
kegyelemre szoruló bűnös vagyok, de Jézus Krisztusban megleltem a kegyelem
forrását. Pál apostollal együtt hittel vallom: Filippi 3,13-14 „13Testvéreim, én nem
gondolom magamról, hogy már elértem, 14de
egyet teszek: ami mögöttem van, azt elfelejtve, ami pedig előttem van, annak
nekifeszülve futok egyenest a cél felé …..” Amit az Úr lelke
szívemre helyezett az igével kapcsolatosan, azt szeretném szerény eszközeimmel
most átadni. Most pedig haladjunk igéről - igére.
Lukács 8,4 „Amikor
pedig nagy sokaság gyűlt össze, azok közül is, akik városról városra sokan
csatlakoztak hozzá, egy példázatot mondott nekik:” Az Úr Jézus nyílt és
őszinte tanításával vonzotta a tömegeket. Tanítványain és az őt követő néhány
asszonyon kívül még a környező városokból, falvakból összegyűlt nagy tömegnek
mondta el a magvető példázatát, hintette bőven az ige magvakat.
Lukács evangéliumában olvashatjuk a legtöbb példázatot, a
hatodik fejezettől kezdődően ez egy új tanítási módszer, amelyet úgy nevezünk,
hogy példázatos tanítású műfaj. A teljes Lukács evangéliumának 52 %-át teszi ki
az Úr Jézus példázatokban elmondott tanítása. A többi evangéliumban ez az arány
kisebb, de jellemző rájuk is ez a műfaj.
De mit is jelent ez a műfaj, hogy példázatok? A görög nyelvben
általunk is jól ismert szóval parabolának szokták nevezni a példázatokat.
Eredetileg azt jelenti, hogy ez olyan tanítás, amely a megvilágítandó dolgok
(igék) megértése érdekében egy hétköznapi eseményt hoz fel, amely nagyban
segíti a megértést és a tanítás beépülését értelmünkbe, szívünkbe.
Lukács 8,5 „Kiment
a magvető vetni. Vetés közben némely mag az útfélre esett, és eltaposták, vagy
megették az égi madarak.”
A
korabeli izraeli és közel-keleti mezőgazdasági gyakorlat szerint először a
magot szórták el és utána következett a szántás. Gyakorlatilag a szántással
forgatták bele a vetőmagot a talajba. (Gyermekkori emlékeimben él, ahogyan
Édesapám ló vontatta ekével felszántotta gabona vetése előtt a földet,
elboronálta, majd következett a magvetés. Egy vászon abroszt, vagy lepedőnek
összekötötte a négy sarkát, egyéni teherbírásának megfelelő mennyiségű
vetőmagot tett bele és jobb kezével hintette a búzát, rozst, árpát stb.
Magvetés után újból következet a ló vontatta boronálás (fogasolás), ezzel a
módszerrel került talajba a vetőmag).
Faluhelyeken hogy lerövidítsék az utakat, sokszor a
szántóföldeken keresztül is taposnak ösvényeket, ezeket bizony keményre
tapossák. Ha oda hullik a mag, előfordulhat, hogy eltapossák, az éles szemű
madarak könnyen meglátják és felkapkodják. Ennyi volt a magnak az élete.
Ráesett a földre? Igen. Mielőtt következett volna a szántás jöttek a madarak.
Lukács 8,6
„Némelyik a köves helyre esett, és
alighogy kihajtott, elszáradt, mert nem kapott nedvességet.”
Köves
talajon általában vékony a termőréteg, így épphogy betakarja a magot. Nagyon
hamar kihajt, de nem tud mélyre gyökeret ereszteni, jön a nyár a hőség és
menthetetlenül kiszárad.
Lukács 8,7 „Némelyik
a tövisek közé esett, és amikor vele együtt felnőttek a tövisek is,
megfojtották.”
A
tövises talaj, itt megvan a jó termőréteg, csak hát a tövis is megnő, és az
jobban tűri a szárazságot, a gabona pedig elsatnyul (Bálint gazda szerint a gyomnövény
és tövis az anyaföldnek édes gyermeke, annak mindent megad, amire szüksége van,
ezért gondozás nélkül is virul). Sajnos az emberi természetben is így van, a
világ ígéretei szebbnek, jobbnak látszanak, nagyon sokszor háttérbe szorítják,
elnyomják lelkünkben az ige magvak fejlődését, növekedését.
Lukács 8,8 „Némelyik
pedig a jó földbe esett, és amikor felnövekedett, százszoros termést hozott.
Amikor ezeket elmondta, így kiáltott: Akinek van füle a hallásra, hallja!”
A
gazda mindenhová ugyanazt a magot vetette, amelyik a jó földbe esett, az a
növekedéshez ideális körülményeket kapott, az maximális termést hozott a gazda örömére
és megelégedésére.
Lukács 8,9-10 „9Megkérdezték
tőle a tanítványai, hogy mit jelent ez a példázat. 10Ő
ezt mondta: Nektek megadatott, hogy
ismerjétek az Isten országának titkait, de a többieknek példázatokban adatik,
hogy akik látnak, ne lássanak, és akik hallanak, ne értsenek.”
Tanítványai kérésére az Úr Jézus magyarázni kezdi nekik az
elhangzott példázat üzenetét. Talán számunkra is megdöbbentő módon először két
csoportra választotta az igehallgatókat. Az első csoport a tanítványok, az
övéi, akik követik, ők a belül valók, a másik csoport pedig a kívül valók
csoportja.
Vajon mit értett az Úr Jézus ez alatt a kettős fogalom alatt? A
belső körhöz tartoznak, akik elfogadták őt megváltójuknak. Ezért mondta nekik,
„Nektek megadatott,
hogy ismerjétek az Isten országának titkait”. Az előbbi énekünk egy sora így hangzott: „Ki
kétkedőn boncolja őt, Annak választ nem ád, Da a hívő előtt az Úr megfejti
önmagát.”
A másik kör a kívül valóknak a köre, akik még nem fogadták el az
Úr Jézust, annak ellenére, hogy hallgatták a tanítását, ezek voltak az
érdeklődők, a közömbösek, és az ellenségei.
Vajon mi úgy hallgatjuk-e az igét, hogy másképpen szeretnénk
innen továbbmenni, úgy, hogy az igemag megteremje gyümölcsét. Sokszor nem is
gondolunk arra, hogy az üdvösségünk vagy kárhozatunk függ az ige szavára adott
válaszunktól. Hallgatod az igét, mélyen érint, felmerül a kérdés, van-e valami,
ami akadályoz az elvárt gyümölcstermésben?
Lehet,
hogy életedben sok minden megújult, s lehet, hogy talán csak egyetlen dolog
van, ami régi. Amiről tudod, hogy nem bibliai, de megpróbálod megmagyarázni.
Sőt megpróbálod másokkal is elfogadtatni. Vigyázz, mert, ha erről az egyről nem
vagy hajlandó lemondani Jézusért, akkor kívül való vagy.
Az ige fényében gondoljuk végig az életünket, kapcsolatainkat,
értékrendünket, megrögzött szokásainkat, esetleg szenvedélyeinket. Aztán
figyeljük meg, hogy az Úr mire fog rámutatni e szavakkal: gyermekem erről még
le kell mondanod értem, mert kívül valóvá leszel, ha ezt a lépést nem teszed
meg.
Lukács 8,11 „A
példázat pedig ezt jelenti: A mag az Isten igéje.”
A
példázat lényege, hogy a magvető az igét
hinti. Ezt úgy kell értenünk, ahogyan a magvető a magot hinti, úgy az
igehirdető az igét hinti. A magyarázatból egyértelműen következik, hogy a mi szívünk
a talaj és arra hullik az igemag.
De most nézzük egy pillanatra Isten szemszögéből. Ő adja a
magot, mely mindig ugyanaz. Mindenkinek, mindenhol, mindenkor. Hallgatjuk
az igehirdetést és a kérdés, hogy mi történik ezután? A magvetésnek, az
igehirdetésnek végcélja a gyümölcstermés, ami az ige megtartásában és cselekvésében
nyilvánul meg!
Most
itt a továbbiakban már nem két csoportra osztja hallgatóit Jézus, hanem négy
csoportra, mert négyféle talaj típusról beszélt példázatában.
Az első csoport. 12”Akiknél az útfélre esett, azok meghallották
az igét, de azután jön az ördög, és kiragadja a szívükből, hogy ne higgyenek, és ne üdvözüljenek.”
Ha a szívem talaja megkeményedett, mint a letaposott útfél,
akkor a vetett igemag a felszínen marad, azt nagyon gyorsan letakarítja onnan a
sátán. Ha például otthon az ige mélyen érintett, de közben megcsörren a telefon,
úgy érzem, hogy megtörik az ige varázsa. Vagy ha egy igazi lélekemelő
igehirdetés után kimegyünk az imaházból és az úton beszól valaki nekünk, akkor
úgy érezzük, mintha nem is az igehirdetésről jöttünk volna, ezzel a sátán
elérte a célját. Bőséggel hullott az igemag, lehet, hogy nem lesz belőle semmi.
Minden remény megvolt, de hiába.
A második csoport. Lukács 8,13. ”Akiknél a köves helyre esett, azok amikor
hallják, örömmel fogadják az igét, de nem gyökerezik meg bennük: ezek hisznek egy ideig, de a
megpróbáltatás idején elbuknak.”
„ezek
hisznek egy ideig”, de aztán jön a megpróbáltatás. A mi életünkben is előfordulhat, hogy
csak vékony termőréteg van a szívünkben. Halljuk az igét a szószékről és azt
mondjuk, de jó, hozzám szólt, pont nekem kellett. Ez nem baj, jó lenne, ha így
lenne, csak egy hét múlva már nem is emlékezünk rá. „de a megpróbáltatás idején
elbuknak, megpróbáltatás egyénenként különböző lehet, betegség, anyagi
veszteség, közeli hozzátartozó elvesztése, üldözés stb.
(Szovjetunióban
történt az eset. Templomban igehirdetés alatt csapódik a bejárati ajtó, két géppisztolyos
katona jött be, félelem és rémület az arcokon, a legrosszabbra számítanak. A
vészjósló csendben egyik katona megszólal, aki úgy érzi, nem tartozik ide, az
még szabadon eltávozhat. Elsőnek a teljes énekkar futva távozik, majd sokan
követik őket. Maradt egy kis csoport, erre megszólal a katona, Lelkész testvér,
most, hogy a képmutatóktól megszabadult, folytassa nyugodtan az igehirdetést.)
Bárcsak ilyen happy end-del végződnének mind, a világ különböző helyein
keresztyén templomokban előforduló véres attrocitások.
Harmadik csoport. Lukács 8,14 ”A
tövisek közé esett mag: ezek azok, akik hallották az igét, de mikor elmennek, az
élet gondjai, gazdagsága és élvezetei megfojtják őket, és nem érlelnek
termést.”
Megint
itt van az a „hiába” szó, hiába volt a magvetés, hiába a jó talaj.
Megmagyarázom magamnak, hogy annyi mindenben elfogadom az igét, annyi jót
teszek, hogy ez az egy-két dolog igazán megférhet bennem. Sajnos ebben az
esetben dominál a tövis, ott maradt az életünkben, amit rossznak lát az Úr, de
mi ragaszkodunk hozzá, ezért elmarad a gyümölcstermés. A sátánnak teljesen
mindegy, hogy milyen a szívek talaja, őt csak egy érdekli, ne üdvözüljenek.
Jézus
Krisztus és a bűn együtt egy szívben nem lakozhat. Bűn csak kegyelemből Jézus
Krisztus golgotai keresztáldozata árán rendezhető, de ebbe benne van a bűn
elhagyása is.
Negyedik csoport. Lukács 8,15 ”A
jó földbe esett mag: ezek pedig azok, akik igaz és jó szívvel hallgatják az
igét, meg is tartják, és termést
hoznak állhatatossággal.”
Mert sok mindenről le kell és érdemes lemondani érette. Tudjátok
megtapasztaltam, Jézus nélkül lehet élni, de
nem érdemes!
És
milyen jó, hogy van egy jó talaj is! Azt hiszem az már képmutatás volna, hogy
mindig jó talaj a szívünk. De, hogy az Úr azt szeretné az biztos. Életünkben
rendkívül fontos, hogy az bizonyos „hiába” szó ne hangozzék el.
Egyvalamiben
közös az útfél, a köves, és tövisekkel teljes talaj. Abban, hogy bár sikeres
volt a próbálkozás, a magvetés, de a gyümölcstermésig egy sem jutott el. A
sátánnak teljesen mindegy, hogy jó a szívünk talaja az igének, csak hát jó a
gyommagvaknak is, csak egy dolog fontos neki, hogy gyümölcs ne legyen, és lámpásunkban
kevés olaj legyen.
Ha még esetleg kívül való vagy, de közeledsz, legyél belül
valóvá. S akik belül vagyunk, engedjük, hogy Isten Szentlelke állandóan
gyümölcstermés felé mozdítson bennünket.
Felhasznált forrásanyag: Dr. Almási Tibor „Márk evangéliuma” c.
könyvéből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése