Lukács 12,33-34 33Adjátok
el vagyonotokat, és adjátok alamizsnául, szerezzetek magatoknak el nem avuló
erszényeket, el nem fogyó kincset a mennyben, ahol a tolvaj nem férkőzhet
hozzá, a moly sem emészti meg. 34 Mert ahol a ti
kincsetek van, ott lesz a ti szívetek is.
Igehirdetés hangfelvétele.
https://drive.google.com/file/d/1LboJ4BGiIaKYcoJY-VHl3H3I1VoQ3Rlv/view?usp=sharing
Amikor olvastam az imént felolvasott igét, felmerült
bennem a kérdés, kihez intézte Jézus ezt a nem mindennapi üzenetet? Lukács
12,1-ben így olvashatjuk: „Miközben megszámlálhatatlan sokaság gyűlt
össze, úgyhogy majd letaposták egymást, beszélni kezdett, de először csak a
tanítványaihoz”. Majd a sokaságból valaki megszólította (13. v) „Mester,
mondd meg a testvéremnek, hogy ossza meg velem az örökséget!”
A 22. verstől Isten gondviseléséről beszél Jézus
Krisztus. Az evangélium írója Lukács így tudósít bennünket az eseményről „22Tanítványaihoz
pedig így szólt: Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit
egyetek, se testetekért, hogy mibe öltözködjetek,” A 31-32. versben
így összegzi Isten gondviseléséről szóló üzenetét, „31Inkább
keressétek az ő országát, és ezek ráadásként megadatnak majd nektek. 32Ne
félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az
országot!”
Tehát a szövegösszefüggésből kiderül, hogy Jézus
Krisztus az akkori és mindenkori tanítványokhoz szólt tanításában.
Jézus nem a szegénységet tűzi ki célul, amikor ezt
mondja mindenkori tanítványainak „Adjátok el vagyonotokat, és adjátok
alamizsnául”, hanem feladattal bízza meg őket: gondoskodjatok
vagyonotokkal másokról, Isten pedig majd gondoskodik rólatok! Tehát ma
sem etikai kérdés elé állít minket Jézus, hanem a hit kérdése elé, mégpedig a
legkiélezettebb formában.
Add el a vagyonodat! Erről a témáról
olvashatunk a Máté evangéliuma 19,16-22-ben. Amikor a gazdag ifjú
odament Jézus Krisztushoz és azt kérdezte: „Mester mi jót tegyek,
hogy örök életet nyerjek?” Ez a kérdés azt sugallja, mintha pár
jócselekedet elég lenne az örök élet elnyeréséhez. Jézus így válaszolt neki: Ha tökéletes
akarsz lenni, menj el, add el a vagyonodat, oszd szét a szegényeknek, és kincsed
lesz a mennyben; azután jöjj és kövess engem!
Miért is válaszolt neki Jézus ilyen
keményen? Jézus a leggyengébb, és a leginkább sebezhető pontján tette
próbára a gazdag ifjút: a gazdagságánál. Jézus rámutatott arra, hogy ez a
fiatalember miben látja biztonságának forrását, és feltárta az egyetlen
akadályt, mely valóban távol tartotta őt Isten követésétől. Valamiféle
jócselekedettel szerette volna megszerezni az örök életet. De a lelki üdvösség
nem a saját jócselekedeteinkre épül, hanem alá kell vetni magunkat Krisztus Jézus
akaratának és vezetésének.
Ez a fiatalember nem volt hajlandó
Krisztust a vagyona fölé helyezni. Vajon Krisztus szavai azt jelentik, hogy
minden hívőnek meg kell szabadulni a vagyonától? Nem, a vagyon
birtoklása nem feltétlenül rossz mindaddig, amíg nem akadályozza az Istennel
ápolt kapcsolatunkat. Ő azt is elvárja tőlünk, hogy gondoskodjunk a családunk
és mások szükségleteiről.
Ám késznek kell mutatkoznunk arra, hogy
feladjunk bármit, amit Krisztus kér tőlünk, mert egyedül ő tudja mi a legjobb
nekünk. Az iránta való elköteleződés nem lehet ennél kisebb.
Lukács 12,34 „Mert
ahol a ti kincsetek van, ott lesz a ti szívetek is.”
Hogyan is érthette ezt Jézus? Kincsünk az, amit a legtöbbre értékelünk,
amit leginkább keresünk az életben. Fontossági sorrendünk, kedvteléseink,
szokásaink és tetteink árulkodnak kincsünkről. A szív az érzéseket,
gondolatokat, kívánságokat, értékrendet, akaratot és döntéseket, tehát lényünk
valódi állapotát jelképezi. A szívünk ahhoz vonzódik, amit a legfontosabbnak
tartunk.
„Aki szereti a pénzt, nem elégszik meg a pénzzel, sem
a jövedelemmel az, aki szereti a vagyont.” (Préd 5,9a)
Ha a földi dolgokat értékeljük legjobban, akkor a szívünket és érzelmeinket ezek fogják lekötni és fogva tartják. Ha a kincsünk Isten országában van, ha az Ő Igéje, jelenléte és a vele való kapcsolatunk mindennél fontosabb számunkra, akkor a szívünk közeledni fog hozzá.
Hiszed-e, hogy Isten tud és akar bőségesen gondoskodni
rólad, amíg te nem az önmagadról való gondoskodásra tartalékolsz, hanem
vagyonodat eszköznek tekinted, mellyel másokról gondoskodhatsz?
Hiszed-e, hogy ha kéred Istentől minden szükségeset megkapsz, mert az ő
gondoskodó szeretetéből bőven jut azoknak, akik hozzá fordulnak?
Hiszed-e, hogy nem leszel szegénnyé, ha másokról gondoskodsz?
Az Ige figyelmeztet bennünket
bölcsességre, hogy adakozásunk ne mások kényelmét szolgálja, hanem valós
szükséget töltsön be. Közelmúltban egy
vállalkozó Atyafi szájából hallottam a történetet. Saját járművével
Németországból vitt egy Erdélyi roma közösségnek adományként használt ruhaneműt.
Útközben éjjel saját kocsijában aludt, hogy drága szállásköltséget is
megspórolja. Egy Erdélyi roma, akinek vastag arany nyaklánc volt nyakában azt
mondta a jó állapotú Nike cipőre, - használt, mi az ilyent a kutya alá tesszük.
Mi nem mosunk ruhát, ha elkoszolódik dobjuk a kutya alá. Unokáim is nőttek ki
úgy ruhákat és cipőket, hogy talán négyszer-ötször lehetett csak rajtuk. Megértem, hogy az adakozó Atyafi ezen kiakadt,
csak az vigasztalta, hogy sok valóban rászorulón tudott segíteni.
Már az Ószövetségi időkben sem akarta
az ÚR, hogy erőn felül adakozzanak és elszegényedjenek az emberek. Tehát nem
azt várta el tőlük, hogy a tizeden felül is bőven adakozzanak, hanem
összességében a tized egyharmadát a körülötte élő léviták és a nincstelenek
segítésére fordíthatta, ahogyan Istene az ÚR indította lelkét. Persze akinek
bőven ad az Isten, az bőven is adakozhat.
Isten egy érdekes kitételt mond a
tizeddel kapcsolatosan népének. 4
Mózes 14,28-29 „28Minden harmadik esztendő végén vedd ki
annak az évnek a terméséből az egész tizedet, és raktározd el
lakóhelyeden, 29hogy ha majd eljön a lévita, akinek
nincs birtokrésze és öröksége, mint neked, meg a jövevény, az árva és az
özvegy, akik lakóhelyeden élnek, ők is ehessenek, és jóllakhassanak. Így
megáldja Istened, az ÚR, kezed minden munkáját, amit csak végzel.”
Isten parancsa és bevett szokás volt,
hogy a tizedet elvitték egy központi helyre, amit az Úr kijelölt, például a
kijelentés sátra közelében lévő gyűjtőhelyre. De minden
harmadik évben a teljes tizedet helyben kellett szétosztani a rászorulók
között.
El kell-e adnunk mindenünket, és szét kell-e osztanunk
a szegények közt? Valóban ezt kell tennünk, ha a szívünk beteg, mert
belebetegedett a tisztességtelen vagyonszerzésbe és annak őrzésébe.
Amit az ember kincsnek tart, azt gyűjti; amit gyűjt,
az a szenvedélyévé válik; és ami a szenvedélyévé válik, az elrabolja, fogva
tartja a szívét. Az lesz az uralkodó rajtunk és életünkön, amin a
szívünk csüng, aminek odaadjuk a szívünket.
Ahogy készültem a szolgálatra, Isten igéje nagyon
mélyen érintett, és részben meg is ítélt. Mindazt a földi kincset, amit
könnyen, vagy sok verejtékkel összegyűjtünk egyszer úgyis itt kell hagynunk.
Felmerült bennem a kérdés, ha el kell távoznom e földi létből, akkor mit hagyok
magam után? Legyintenek csak az emberek, na ez is elment? Vagy nagyon
hiányozni fogok nekik, mint olyan valaki, aki mindig igyekezett Istennek rá
vonatkozó akaratát betölteni és áldás lehetett a környezetére.
Arra figyelmeztet Jézus szava, hogy azt az energiát,
mellyel a földi kincsek gyűjtésére törekszünk, sokkal inkább a mennyei kincsek
gyűjtésére fordítsuk, nehogy a szívünk megteljen a földi kincsek szeretetével,
és ne maradjon hely benne Isten szeretetének. Ehhez kérjük Urunk segítségét,
hogy szívünket ne mulandó, hanem örök kincseknek adjuk.
Keressük először Isten országát, tegyük a dolgunkat és
higgyük, hogy ha szívünk teljesen Jézusé, minden más megadatik nekünk.
Felmerült bennem egy újabb kérdés, hogy
tudom-e, tudjuk-e, hogy Istennek személyes életünkre vonatkozóan mi a terve, mi
az akarata. Azt, hogy általában mi Istennek jó értelemben vett akarata, azt a
Bibliát olvasó ember tudhatja. A sok közül csak egyet kívánok kiemelni: 1Thessz
4,3-8 „3Az az Isten akarata,
hogy megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a paráznaságtól, 4
hogy tanuljon meg mindenki szentségben és tisztaságban élni feleségével, 5
nem a kívánság szenvedélyével, mint a pogányok, akik nem ismerik Istent; 6
és hogy senki ne károsítsa meg és ne csalja meg testvérét semmiféle
ügyben. Mert bosszút áll az Úr mindezekért, ahogyan már előbb megmondtuk
nektek, és bizonyságot is tettünk róla. 7Mert
nem tisztátalanságra hívott el minket Isten, hanem megszentelődésre. 8Aki
tehát ezt megveti, az nem embert vet meg, hanem Istent, aki Szentlelkét is
rátok árasztja.”
Tehát azt, hogy mi Isten akarata,
elvárása az emberekkel kapcsolatban, arról a Bibliában tökéletes útmutatást
találunk. A következő nagy fontosságú kérdés az, hogy mi Istennek személyes
életemre vonatkozó terve? Ha ezt figyelmen kívül hagyom, akkor
egyszerűen kifejezve nem vagyok a helyemen! Ha igyekezetem iránya nem
illeszkedik bele Istennek tökéletes és szent akaratába, akkor csak úgy élek és
csodálkozom, hogy miért akadoznak életemre vonatkozóan Istennek Igéjében ígért áldásai.
De honnan tudhatom meg, hogy mi Istennek
saját egyéni életemre vonatkozó terve és akarata. Életünknek lehetnek fontos
kérdései, például hová menjek tanulni? Ki legyen a házastársam! Hol legyen a
lakóhelyem? És még lehetne sorolni a felmerülő kérdéseket. Ha Istennel szoros,
élő kapcsolatom van, ha Tőle kérem és várom az útmutatást, akkor biztosan
megadja.
Nálunk ez legtöbbször úgy működik, hogy
döntünk, megtesszük az első lépéseket és jobb esetben kérjük a Mindenhatót,
hogy áldja meg igyekezetünket aztán csodálkozunk, hogy nem az elképzeléseink
szerint alakulnak a dolgok.
Tudósok fogalmazták meg, hogy a
világmindenségben létező információnak az ember csak egy – másfél százalékával
rendelkezik. Ezzel a töredékes tudásával az ember tudni véli, hogy mi a jó
neki.
Boruljunk le a végtelenül bölcs és
hatalmas Isten előtt, ismerjük el töredékes tudásunkat és kérjünk tőle
útmutatást. Alázattal kérdezzük meg tőle, Uram szerinted betöltöm az életemre
vonatkozó tökéletes és szent akaratodat? Ha ezt megteszem, van hitem és
türelmem várni a válaszra, akkor megtudhatom, hogy valójában a helyemen
vagyok-e? Ha megkapom az útmutatást, lehet, hogy Istennek életemre
vonatkozó terve szerint évtizedeket kell várni annak megvalósulására. Ellenkező
esetben úgy járhatunk, mint Ábrahám, aki türelmetlenségében be akart segíteni
Istennek, így született meg az első fia Izmael, aki az arab népek atyja, tehát
nem az ígéret gyermeke volt.
Bízzunk annyira Istenben, hogy rá merjük
bízni feltétel nélkül életünk vezetését, irányítását? Ha igen, akkor
megmutatja, hogyan tudunk akarata szerint bölcsen gazdálkodni a tőle kapott anyagi
javainkkal és kifogyhatatlan kincsünk lesz a mennyben. ÁMEN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése