1
Kor 15,1-8 1Eszetekbe juttatom, testvéreim, az
evangéliumot, amelyet hirdettem nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg
is maradtatok. 2Általa üdvözültök is, ha megtartjátok
úgy, ahogy én hirdettem is nektek, hacsak nem hiába lettetek hívőkké. 3Mert
én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam; hogy Krisztus
meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint, 4eltemették, és feltámadt a harmadik
napon az Írások szerint. 5és megjelent Kéfásnak, majd a
tizenkettőnek. 6Azután megjelent több mint ötszáz
testvérnek egyszerre, akik közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban
elhunytak. 7Azután megjelent Jakabnak, majd
valamennyi apostolnak. 8Legutoljára pedig, mint egy
torzszülöttnek, megjelent nekem is.
Advent
első vasárnapja a mai nap. Advent, várakozás, de mi nem csak a karácsonyt
várjuk, mint sokan ebben az adventi időszakban, hanem Jézus Krisztus dicsőséges
visszajövetelét. Hogy ez mikor lesz, azt nem tudhatjuk, de Pál apostol
leveleiben több utalás van rá, hogy már az ő idejükben is várták. Mindig készen
kell lennünk, mert nem tudhatjuk mely napon, mely órában jelenik meg az Úr
Jézus az égen angyalseregei élén dicsőségben.
1 Kor 15,1 „Eszetekbe juttatom, testvéreim, az
evangéliumot, amelyet hirdettem nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg
is maradtatok.” Fontos az
apostolnak, hogy a szenzációsnak ható újdonságok helyett az eredetire, az igazi
evangéliumra emlékeztesse a korinthusi gyülekezetet: emlékezetükbe idézi azt,
amit kezdettől is hallottak, amit három éve már tanított nekik. Mert ezen az
evangéliumon kívül nincs más üdvösségre vezető hiteles tanítás!
Pál
apostol hitvallását is híven kifejezi Ap.csel
4,12 amikor Péter apostol a megfeszített és feltámadt Jézus Krisztusról ezt
mondja a Jeruzsálemi nagytanács előtt: „és
nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt
más név, amely által üdvözülhetnénk.”
A
keresztyénség történetében időnként újra és újra vannak divatos tanítások, amik
az újdonság erejével hatnak, de a valóság az, hogy a krisztuskövető keresztyéneket
ezek sohasem sodorják magukkal, mert ők kizárólag a régihez az eredetihez ragaszkodnak!
Ez a réginek tűnő, de örökké friss és aktuális tanítás a teljes BIBLIA, a
kanonizált Ószövetség és az Újszövetség.
Ma
is fellelhető olyan törekvés, amikor a reformon azt értik, hogy mindenfélét
megújítunk, új szabályokat hozunk; szétverjük a régit, akár működött, akár nem.
Ez azonban nem lehet reform már csak nyelvi okokból sem! Ez csak deform ―
elformálódás, félreformálódás, az eredetitől való elhajlás! A re-form mindig
visszaformálódást jelent, azaz a régihez az igazihoz való visszatérést.
Luther
ezért volt a szó igazi értelmében reformátor: nem hitújító volt, nem új vallást
gyártott, még csak nem is új tanításrészlettel gazdagította a régit. Ő
egyszerűen Isten igéjéből felismerte, hogy az akkori egyház mérhetetlen módon
letért az Istennek tetsző helyes útról és eltért a biblikus tanítástól, ezért
visszatéríteni igyekezett a kisiklott egyházat.
Kora
emberének valóban újdonság volt, amit Luther mondott, de csak azért, mert
annyira eltávolodtak már a helyes hagyománytól, hogy nem is tudták, mi az igaz
keresztyénség, mi az igaz egyházi tanítás, mi az igaz kegyesség, mi az igaz
teológia. Csak azokat lehet tartósan megtéveszteni, akik nem olvassák
rendszeresen a Bibliát.
Ezért
most hajtsuk oda fülünket Pál apostolhoz: Így mondja, eszetekbe juttatom azt az
evangéliumot, amit eredetileg is hallottatok! Ezáltal van egyedül üdvösségetek,
feltéve, hogy nem hajoltok el tőle!
Ez
a jó lehetőségekkel rendelkező, de rendkívüli veszélyek között élő Korinthusi
gyülekezet sorsfordulóhoz érkezett. Vagy elfogadják az apostol által leírt
jobbítási lehetőségeket, vagy el fognak veszni az akkor éppen divatos
tévtanítások erdejében.
Eltelt három év a gyülekezet
megalakulása óta, ennyi idő alatt bizonyosan sokat felejtettek az apostol
tanításából. Ezért írja „eszetekbe
juttatom testvéreim az evangéliumot, amit hirdettem nektek, amit be is
fogadtatok”.
Gondoljunk csak bele, az evangéliumok
akkor még nem voltak megírva, nem állt rendelkezésükre az Újszövetség, mint
nekünk. Akkor csak az Ószövetség könyvei voltak írásba foglalva, az is
korlátozott példányban és nem egységes gyűjteményben. Azt is tudnunk kell, hogy
nagyon kevesen voltak abban az időben, akik írni – olvasni tudtak. Az írástudók
nem biztos, hogy értették a héber illetve a héber-arám nyelvet, amelyen írták
az ószövetségi bibliát alkotó tekercseket. Tehát hallották Pál apostoltól az örömhírt,
elfogadták Jézus Krisztust, bűnbánatra jutottak és megtértek.
Az elmúlt kétezer év történelmében,
keresztyén gyülekezetekben is sokszor megtörtént, hogy Jézus Krisztus
személyének kiemelkedő fontossága elhalványult. Időnként olyan módon, hogy más,
szentnek nevezett személyek léptek a helyébe. Esetleg más közbenjáró lépett
elő, akihez oda lehet fordulni Jézus Krisztus helyett, elhalványítva ezzel
kiemelkedő, pótolhatatlan helyzetét és dicsőségét. 1Tim 2,5 „Mert egy
az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus
Jézus,”
A feltámadás kérdése az Ószövetségben
ritkán homályosan jelentkezett. Abban a korban ezért sokan nem is hitték, sőt
tagadták Krisztus Jézus feltámadását. 1
Kor 15,17-20 „7Ha pedig Krisztus nem támadt fel,
semmit sem ér a ti hitetek, még bűneitekben vagytok. 18Sőt
akkor azok is elvesztek, akik Krisztusban hunytak el. 19Ha
csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak
vagyunk. 20Ámde Krisztus feltámadt a halottak
közül, mint az elhunytak zsengéje.” Krisztus kereszthalála és feltámadása az egyetlen alapja a
keresztyén hitnek ― minden más legfeljebb ennek következménye lehet. Krisztus
feltámadása pedig a sarokpontja mindennek.
Most
olvassuk fel Pál apostol csodálatos hitvallását, 1Kor 2,1-2 „Én is, amikor
megérkeztem hozzátok, testvéreim, nem úgy érkeztem, mint aki ékesszólás vagy
bölcsesség fölényével hirdeti nektek az Isten bizonyságtételét. Mert úgy
határoztam, hogy nem tudok közöttetek másról, csak Jézus Krisztusról, róla is
mint a megfeszítettről.”
Nemcsak a megfeszített Krisztusról
prédikál, hanem újra és újra szól a feltámadott Megváltóról is. Jézus Krisztus
megfeszíttetése és feltámadása ugyanis Isten üdvtervében szorosan
összekapcsolódó, és elválaszthatatlan fogalmak.
Amiképpen az Úr Jézus halála érettünk
történt, ugyanúgy a feltámadás is, nem önmagáért, hanem érettünk is végbemenő
örökérvényű esemény volt. Pál másutt (Róm 4,25) így foglalja össze a
keresztyénség lényegét: „Jézus Krisztus
meghalt a mi bűneinkért és feltámasztatott a mi megigazulásunkra.”
A
ma felolvasott igében Krisztus Jézus feltámadásának hiteles tanúit írja le az
apostol, ezeket az eseményeket, mint vitathatatlan történelmi tényeket tárja
elénk. Az is vitathatatlan tény, hogy testben támadt fel.
Korinthusi gyülekezet tagjai a
feltámadás tényében jócskán elbizonytalanodtak és ezt akarta Pál apostol Korinthusiaknak
írt levelében helyretenni. Több, úgynevezett misztériumvallás próbálta
megnyerni az embereket. A gnosztikusok abban az időben azt tanították, hogy Jézus
Krisztus feltámadása csak egy szellemi esemény volt, nem testben támadt fel. Tanításuk
szerint a megtért embereknél, bemerítés során a lélek feltámad, és azonnal
mennybe megy. Ezt követően az ember testben itt marad, az Istentől nyert lélek
és a feltámadásba vetett reménység nélkül. Ebből következik, hogy megtérése
után testben bármilyen becstelenséget tehetne, mert a lelke már
visszavonhatatlanul Istennél van, teste meg itt marad. Ez egy igazi ördögi
tanítás! Ezektől a tévtanításoktól nagyon sok jóhiszemű korinthusi testvér is
elbizonytalanodott.
Pál apostol számára fontos, hogy a
korinthusiak emlékezzenek, az általa hirdetett örömhírre, mint a legtisztább
forrásból származó evangéliumra. Ezzel kapcsolatosan a Galátákhoz írt levelében
ez a véleménye: Galáta1,6-9 „6Csodálkozom,
hogy attól, aki Krisztus kegyelme által elhívott titeket, ilyen hamar más
evangéliumhoz pártoltok; 7pedig nincsen más evangélium. De
egyesek megzavartak titeket, és el akarják ferdíteni Krisztus evangéliumát. 8De
ha még mi magunk, vagy egy mennyből való angyal hirdetne is nektek evangéliumot
azon kívül, amit mi hirdettünk, átkozott legyen! 9Amint
már korábban is megmondtuk, most ismét mondom: ha valaki nektek más
evangéliumot hirdet, azon kívül, amelyet elfogadtatok, átkozott legyen!”
Pál apostol levelében ezért idézi a
hiteles szemtanúkat, elsősorban a tanítványokat, az ötszáz testvért, majd
legutoljára írja saját megtapasztalását, Jézussal való találkozását, melyet
átélt a damaszkuszba vezető úton. Tehát hitünknek három szükséges
alapja van: a szemtanúk, az Írás,
és Isten közvetlen munkája személyes
életünkben.
Lukács
24. fejezetében olvashatjuk, amikor az
emmausi tanítványok visszatértek Jeruzsálembe és elbeszélték a többi tizenegy
tanítványnak, mi történt velük, hogy találkoztak a feltámadt Úr Jézussal.
Amikor beszélgettek hirtelen a semmiből előbukkanva maga Jézus állt meg
közöttük, megrettentek, és félelmükben azt hitték valami szellemet látnak.
Lukács
24,38-43 „38Ő
azonban így szólt hozzájuk: Miért rémültetek meg, és miért támad kétség a
szívetekben? 39Nézzétek meg a kezeimet és a lábaimat,
hogy valóban én vagyok! Tapintsatok meg, és nézzetek meg jól! Mert a szellemnek
nincs húsa és csontja, de amint látjátok, nekem van. 40És
ezeket mondva, megmutatta nekik a kezeit és a lábait. 41Amikor
pedig még mindig hitetlenkedtek örömükben, és csodálkoztak, megkérdezte tőlük:
Van itt valami ennivalótok? 42Ők pedig adtak neki egy darab sült
halat. 43Elvette és szemük láttára megette.” Hinni kellett a szemüknek, mert szellemtestben
nem lehet halat enni!
Majd így szólt hozzájuk: Lukács 24,44-48 „44Ezt mondtam nektek, amikor még veletek
voltam: be kell teljesednie mindannak, ami meg van írva rólam Mózes
törvényében, a prófétáknál és a zsoltárokban. 45Akkor megnyitotta értelmüket, hogy
értsék az Írásokat, 46és így szólt hozzájuk: Úgy van megírva, hogy a
Krisztusnak szenvednie kell, de a harmadik napon fel kell támadnia a halottak
közül, 47és hirdetni kell az ő nevében a
megtérést és a bűnbocsánatot minden nép között, Jeruzsálemtől kezdve. 48Ti
vagytok erre a tanúk.”
Pál
apostol szerint Jézus Krisztus feltámadására első bizonyíték a tanúk sokasága.
Második bizonyíték, hogy minden az előre megjövendölt írások, próféciák szerint
teljesedett be.
Testvéreim, Pál apostol levelével eszünkbe juttatja ma is ezt az
evangéliumot, amely közvetíti számunkra Jézus Krisztusban az üdvösséget. Ragyogjon
életünkben az evangélium fénye, és világítsa be minden gondolatunkat, szavunkat
és tettünket. Így leszünk Urunk feltámadásának hiteles mai bizonyságtevői.
„SOLI DEO GLORIA”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése