Máté
3,13-17 13”Akkor eljött Jézus Galileából a Jordán
mellé Jánoshoz, hogy keresztelje meg őt. 14János
azonban megpróbálta visszatartani őt: Nekem volna szükségem arra, hogy
megkeresztelj, és te jössz hozzám? 15Jézus ezt válaszolta: Engedj most, mert
így illik minden igazságot betöltenünk. Akkor engedett neki. 16Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal kijött a
vízből, és íme, megnyílt az ég, és látta, hogy Isten Lelke, mint egy galamb
aláereszkedik, és őreá száll. 17És hang hallatszott a mennyből: „Ez az
én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.”
Hangfelvétel
meghallgatható:
https://drive.google.com/file/d/1IajMeeiargwNrjH1zm8nPLPOVwXgwrfy/view?usp=share_link
(Máté
3,13 újból felolvasni.) Jézus
a Galileai Názáretben nőtt fel és ott lakott történetünk idejéig Édesanyjával
és Testvéreivel. Jordán folyóról tudjuk, hogy Szíria déli részén ered, a
Genezáret tavába torkollva azon átfolyik, hosszában szinte végigfolyik Izrael
földjén, több kisebb patak vizét gyűjtve végül a Holt tengerbe ömlik.
Bemerítő
János Jeruzsálem közelében a folyó túlpartján Betániában lévő folyószakasznál
tevékenykedett, melyről a Máté 3,5-6-ban így tudósít bennünket
Isten Igéje: ”Akkor kiment hozzá Jeruzsálem, egész Júdea és a Jordán egész
környéke; és amikor megvallották
bűneiket, megkeresztelte őket a Jordán folyóban.”
Jézusnak
Galileából három napig tartó út során közel 120 kilométert kellett gyalogolni,
míg elérte azt a folyószakaszt, ahol János keresztelt.
Január
6. vízkereszt napja. A keresztyén hagyomány szerint január 6-át szokás Jézus
bemerítése ünnepének tekinteni. Tudvalévő, hogy ez egy évszázadokkal később a
naptárkészítéskor megállapított dátum, ugyanúgy, mint a születésének december
24. dátuma. Nem is fontos igazából, hogy valójában az év melyik napjára estek
ezek a nagy horderejű események. Ami fontos, sokkal inkább az: meghalljuk-e
magunknak a történések üzenetét, ha igen azok megváltoztathatják-e gondolkodásunkat
és életünket?
Jézus
bemerítése! Nem
véletlen, hogy mind a négy evangélista beszámol Jézus bemerítéséről. Mindegyik kicsit
más szemszögből, de a lényege ugyanaz. Máté és Márk szinte ugyanazokkal a
szavakkal írja le az üdvtörténet szempontjából igazán nagy horderejű eseményt.
Jézus az Isten Fia szolgálata ott és akkor kezdődött, amikor János a Jordán
vizében alámerítette és galamb formájában leszállt rá a Szentlélek.
Máté
3,14-15 14”János azonban megpróbálta visszatartani őt: Nekem volna
szükségem arra, hogy megkeresztelj, és te jössz hozzám? 15Jézus ezt válaszolta: Engedj most, mert így illik minden
igazságot betöltenünk. Akkor engedett neki.” Jézus teljes mértékben emberré lett, és teljes mértékben
Isten volt. Minden szinten azonosulni akart velünk, kivéve a bűnt. Földi
létében is példaértékű engedelmes tiszta életet élt.
Jogosan
felmerülhet az a kérdés, ha Jézus Isten Fia, aki maga is Isten, akkor miért van szüksége bemerítésre?
Annál inkább, mert Jézus Jeruzsálemben a templomszentelési ünnepen kijelenti
magáról „Én és az Atya egy vagyunk” (János 10,30). Tehát marad a
kérdés, mégis miért volt szüksége bemerítésre?
Jézus
bemerítkezésére a következők miatt volt szükség, erre Jézus maga adta meg a
választ Jánosnak: „Engedj most, mert így illik minden igazságot
betöltenünk”. Tehát azért, hogy
betöltsön „minden igazságot”. Krisztus a vízkeresztséggel, bemerítéssel máig
szóló példával kinyilvánította, hogy Isten céljaira lett elkülönítve, és készen
áll rá, hogy eleget tegyen Isten elvárásainak. Földi küldetése során mindent az
Atya akaratának alárendelve végzett. Tehát ez a bemerítés lényege és célja.
Máté
írásaiból tudjuk (Máté 3,7-8), hogy Farizeusok és szaddaceusok is mentek a
Jordánhoz bemerítésre, de ők számításból.
Ha valakinek nincs bűnbánata és a bemerítést nem előzi meg őszinte
bűnvallás, akkor bemerítése után ugyanúgy, ugyanott folytatja, ahogyan előtte
élt, mert nem született újjá, ezért nem lett Isten céljaira elkülönített. Ebből
következik, hogy esze ágában sincs Istennek tetsző „szent” életet élni. Kornya
Mihály parasztpróféta vallott így élete utolsó éveiben: „Csak Isten tudja, hogy
hány ördögöt merítettem be.”
Drága
testvérem én tudom, és te is tudod, amikor valóban újjászülettél, akkor a mi
Urunknak Krisztus Jézusnak Istene és Atyja a Krisztusban megáldott minden olyan
szellemi áldással, amiről valaha is álmodtál. Ha nem hiszel nekem, akkor vedd
elő a Bibliát és lapozd fel Efézus 1,3-nál: Áldott a mi Urunknak, a
Krisztus Jézusnak Istene és Atyja, ki a Krisztusban a mennyeiekben található minden szellemi áldással megáldott minket.
(Én a Csia fordításból idéztem).
Hogy
velem együtt mindezt eddig nem tapasztaltad? Ezzel egyetértek! Újjászületett
szellemünkbe mindezt Istenünk belénk plántálta, Ő nem hazudik, ha Isten Igéje
mondja, akkor az megcáfolhatatlan igazság. Az elmúlt péntek este értettem ezt
meg igazából, ezért mondok egy példát. Mindenkinek van telefonja, tabletje vagy
számítógépe. Samsung Galaxy A70 telefonhoz letöltöttem a „Felhasználói
kézikönyvet”, mit gondoltok hány oldalas, elárulom 206 oldalas. Mindez a sok
lehetőség bele van programozva, egyedül csak rajtam múlik, hogy ebből mennyit
tudok, vagy mennyit akarok használni.
Szerető
Atyánk a mennyeiekben található minden szellemi áldással megáldott bennünket
újjászületéskor Krisztus Jézusban. Értitek, az újjászületett szellemi részünkbe
mindez bele van programozva, egyedül rajtam és rajtad múlik, hogy mindebből
mennyit tudsz, mennyit akarsz használni és kamatoztatni Isten dicsőségére.
Tehát
azért is volt szüksége Jézusnak a bemerítésre, hogy azonosuljon a bűnösökkel,
jóllehet ő maga soha nem vétkezett, ezért neki nem kellett bűneit megvallva
megtérnie, vagy változtatni életvitelén.
Még azért
is volt szüksége a bemerítésre, hogy közösséget vállaljon a bemerítő János
által indított új mozgalommal, mely megtérésre hívja az embereket: ha Isten
országához akarnak tartozni, akkor hagyják el a maguk útjait, fogadják el
Krisztust, és kövessék Istent.
16Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett,
azonnal kijött a vízből, és íme, megnyílt az ég, és látta, hogy Isten Lelke,
mint egy galamb aláereszkedik, és őreá száll. 17És hang hallatszott a mennyből: „Ez az én szeretett Fiam,
akiben gyönyörködöm.” Máté
3,16-17.
A ma
felolvasott alapigéből kiemelt fő gondolat: Megnyílt az ég! A Bibliát
olvasó és ismerő emberek tudják, ha megnyílik az ég, akkor mindig valami nagy
horderejű esemény, vagyis Isten és ember közötti élő kapcsolat történik.
Lukács
evangélista Jézus bemerítési eseményének leírásában megemlít egy érdekes
mozzanatot, amelyik a másik három evangéliumban nincs leírva. Így hangzik: „Történt,
hogy amikor az egész nép megkeresztelkedett, és Jézus is megkeresztelkedett és imádkozott, megnyílt az ég,” Lukács
3,21.
Kedves
Testvérek! Közületek ki vette észre a kicsinek tűnő, de nagyon lényeges
különbséget? Bizony itt van leírva, hogy Jézus bemerítése után
imádkozott és utána van csak írva, hogy megnyílt az ég, galambhoz hasonló testi
alakban Jézusra leszállt a Szentlélek, és hang hallatszott a mennyből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm.”
Ha egy
eseményről több szemtanú beszámolóját meghallgatjuk, vagy leírását elolvassuk,
csak akkor áll össze a teljes kép.
Igen,
Jézus most is, mint földi küldetése során oly sokszor, a Jordán folyóban való
bemerítése után imádkozott. Sosem felejtem el életem nagy eseményénél, a
bemerítésem után én a térdeimen voltam, fölöttem Mónus Dániel és Nagy Sándor
lelkipásztorok kezeiket fejemre téve áldáskérő imádságban fohászkodtak a
mindenség dicsőséges Urához. Ott, akkor hallva imádságukat, meghatódva közben
én is imádkoztam, Úr Jézus, kérlek hallgasd meg értem mondott imádságukat. Hogy
miért tettem mindezt? Mert életem legnagyobb horderejű őszinte döntésére került
pecsét akkor a bemerítésemmel.
Mennyei
Atyánk az őszinte szívből jövő imádságra mindig válaszol és én tudom, hogy az
akkori imádságom is meghallgatásra talált.
Jézus
Krisztus bemerítése utáni imájára válaszul megnyílt az ég, Szentlélek galamb
formájában leszállt rá, és mennyei szózat hallatszott az égből: „Ez az én
szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm” (Máté 3,17b).
Következő
kérdés, ami felmerült bennem, miért kellett Isten Lelkének galamb formájában
aláereszkedni és rászállni Jézusra?
Jézus
emberi testben sem szűnt meg Istennek lenni. Azonban emberi testben és emberi
gyengeségében Jézusnak, mint embernek szüksége volt újból és újból
Szentlélekkel való betöltekezésre. Neki is szüksége volt újból és újból a Lélek
erejére.
ApCsel
10,37-38 Péter apostol
prédikálja Kornéliusz házanépének: „Ti tudjátok, mi történt, Galileától
kezdve egész Júdeában, az után a keresztség után, amelyet János hirdetett: a
názáreti Jézust felkente az Isten Szentlélekkel és hatalommal, és ő szertejárt,
jót tett, és meggyógyított mindenkit, akik az ördög igájában vergődtek, mert az
Isten volt vele.”
Jézus
minden tettét – prédikációit, gyógyításait, szenvedését, illetve a bűn és a
Sátán feletti győzelmét a Szentlélek erejével vitte véghez. Jóllehet egészen
Isten volt, mégis kész volt félretenni, korlátozni jogait és kiváltságát, és
egészen emberré lett, hogy úgy boldoguljon, ahogy nekünk kell, vagyis Isten
Szentlelkére támaszkodva, az Ő erejével és hatalmával.
Gondoljuk
csak végig, mielőtt tanítványait a tizenkettőt kiválasztotta, az egész éjszakát
imádkozással töltötte. Ebből azt következtetem, hogy az Istenember a
tévedhetetlen döntéshez az Atyától bölcsességet kért, és a Szentlélek megadta
számára tanítványai kiválasztásához ezt. A Gecsemáné kertben elfogatása előtt
órákig imádkozott, amíg a tanítványai újból és újból szundikáltak. Imádkozott,
mert neki is szüksége volt a Szentlélek erejére, hogy helyettünk ki tudja inni
Isten haragjának a poharát.
Kedves
testvéreim, ha Isten Fiának Jézus Krisztusnak szüksége volt a Szentlélektől
való bölcsességre és erőre, akkor nekünk kegyelemre szoruló teremtményeknek még
inkább. Ha nem érzitek a Szentlélek jelenlétét, hatalmát életetekben, ha nincs
ott bennetek a Lélek gyümölcse, akkor nem is olyan biztos, hogy hozzá
tartoztok. Pál apostol felsorolja a Lélek gyümölcsét: Szeretet, öröm, békesség,
béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség és mértékletesség.
János
apostol első levelében bíztat bennünket, vizsgáljuk meg magunkat, hogy valóban
Krisztustól vagyunk-e? Képesek vagyunk-e, hogy tovább romboljuk az ördög
munkáját? ApCsel. 4,31-ben olvassuk, „Amint könyörögtek, megrendült
az a hely, ahol együtt voltak, megteltek mindnyájan Szentlélekkel, és bátran
hirdették az Isten igéjét.”
Kedves
testvérek, aki a gyülekezet falain kívül szégyelli Isten evangéliumát, azt nem töltötte
be a Szentlélek, és nem a Szentlélek vezetése alatt éli az életét. Akin az
Isten lelke van, ott meg kell mutatkozzon az Isten ereje. Ha imádkozunk, ne
csak a Szentlélek jelenlétét kérjük, hanem azt, hogy betöltsön bennünket. Ne
feledjük, ha Jézusnak szüksége volt, hogy betöltse a Szentlélek, akkor nekünk
még inkább szükségünk van rá.
Megnyílt
az ég! Bárcsak
megértenénk mindnyájan és mindazok az emberek is, akikért valaha imádkoztunk,
akiknek bizonyságot tettünk Jézus Krisztusról. Bárcsak megragadnánk az
alkalmat, hogy velük együtt bemenjünk addig, amíg a megnyílt ég nyitva van. Olyan
döbbenetes a tíz szűz példázatában olvasható történet, amikor az öt balga szűz
zörget az ajtón: „Uram nyiss ajtót nekünk! Ő azonban így válaszolt: Bizony,
mondom nektek, nem ismerlek titeket” (Máté 25,11-12).
A
felolvasott Máté 3,15 alapigénkben azt olvastuk, hogy megnyílt az ég,
még ezen kívül is olvashatunk több hasonló eseményről a Bibliában. A keresztyén emberek számára Jézus Krisztus
földre születése hatalmas esemény volt, amikor megnyílt a menny, angyalok
sokasága kísérte el Isten Fiát (János 1,1-2). Bibliában több esetben
olvashatunk a megnyílt égről. A három tanítvány számára ilyen megdöbbentő csoda
volt a megdicsőülés hegyén történt esemény és az Atya szózata. István apostol a
zsidó nagytanács előtt közölte vádlóival ApCel 7,56 „Íme látom az
eget megnyílva és az Emberfiát, amint az Isten jobbja felől áll”.
Isten
ígérete szerint a közeljövőben meg fogy nyílni az ég, de az olyan hatalmas
természetfeletti esemény lesz, hogy azt kivételesen minden ember meglátja,
amikor Krisztus Jézus nagy hatalommal és dicsőséggel visszatér.
Istenünk
felénk irányuló csodálatos, minden emberi értelmet felülmúló szeretete és
kegyelme lett nyilvánvalóvá Jézus Krisztus földre jövetelében. Mert Isten nem
akarja a bűnös ember halálát, hanem azt, hogy minden ember megtérjen és éljen.
Ma még tart a kegyelmi idő, még nyitva a menny minden megtérő bűnös ember
előtt. Ma, ha az ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek a szíveteket.
Jézus
így válaszolt Nikodémusnak a zsidó főpapnak: „Bizony, bizony, mondom néked:
ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg Isten országát” (János
3,3). Tudjuk, ha Jézus Krisztus tanításában úgy kezdte mondatát, „bizony,
bizony, mondom néked”, akkor ez azt jelentette, hogy halmozottan
nyomatékosította az üzenetét, akkor az megmásíthatatlan örök igazság.
Ha
bűnbánó szívvel elfogadtad Istennek Jézus Krisztusban felkínált kegyelmét, ha
Szentlélek által újjászülettél, akkor megélt valóság számodra is a Zsoltárok
23,6-ban Dávid király bizonyságtétele „Bizony, jóságod és szereteted
kísér életem minden napján”. Tudjátok kedves testvérek mit jelent ez,
„Bizony, jóságod és szereteted kísér életem minden napján?” Velem van,
mellettem van, körülvesz Isten „jósága és kegyelme”, mint amikor napfényes
időben az árnyékunk elválaszthatatlan tőlünk. „Érezzétek, és lássátok, hogy
jó az ÚR! Boldog az az ember, aki hozzá menekül.” Zsoltárok 34,9. ÁMEN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése